Wandelreis Andalusië dag 5 Stadswandeling Malaga

Gepubliceerd op 17 november 2022 om 20:20

Wandelreis Andalusië Dag 5 Stadswandeling Malaga

Na een feestelijk ontbijt waarin we een jarige deelneemster toezingen en zij verrast wordt met lieve attenties, gaan we met de trein naar Málaga. Na een half uur lopen we de levendige stad in en moeten wennen aan de drukte. Met plattegrond en een informele app vinden we onze weg.

We bezoeken de Mercado de Atatrazanas, de overdekte markthallen, en kijken onze ogen uit. Het fruit is prachtig en kunstig opgestapeld, de vis glanst vers op het ijs. We proeven van de beroemde amandelen en kunnen het niet laten om wat te kopen. We proeven een glaasje wijn rechtstreeks uit het vat van de oudste bodega van de stad, de prijs wordt met een krijtje op de toog geschreven. Het is er druk.

We vervolgen ons pad door straatjes en over pleinen en doen een rondje doorLa Recova, een brocante winkeltje waar je ook kunt eten. Op weg naar een kerkje dat we willen bezoeken, passeren we een winkel vol flamenco jurken en een religieuze winkel met beelden en relikwieën. Omdat het hek voor de kerk gesloten is, nemen we een kijkje in de museumwinkel van Carmen Thyssen.

Inmiddels zijn we toe aan een pauze en we gaan naar Casa Aranda waar je volgens velen de beste churros van Málaga of zelfs van Andalusië eet. We bestellen ze met koffie en met warme chocolademelk, wat traditioneel is, en meer een chocolade saus blijkt. Heerlijk is het.

We lunchen met tapas en sangria op een zonnig pleintje. We zien in dat we niet de hele stadswandeling kunnen lopen, we maken de keuze om via de Kathedraal naar het Alcazaba (ook wel de mini versie van het Alhambra genoemd) te gaan en helaas kunnen we niet beiden ook echt de aandacht geven die het verdient. We kopen een combi ticket voor het Alcazaba en Castillo de Gibralfaro (kasteel op de vuurtorenberg) en gaan naar binnen. Het is niet al te druk en vooral de uitzichten op de haven, het Romeins theater en de arena waar nog aan stierenvechten, imponeren. Een deel van onze groep heeft gisteren een bezoek aan het Alhambra bij Granada gemaakt en de vergelijking wordt gemaakt; fraaie elementen zijn ook hier zichtbaar zoals de patio en de typische Moorse poortjes en steentjes. Wanneer we verder willen de berg op blijkt dat het bijna sluitingstijd is. Jammer dat we de vuurtorenberg moeten laten schieten al merken we ook dat we verzadigd raken van alle indrukken.

We lopen langs de haven richting de stad terug door een groene oase met verschillende tropische bomen en planten en genieten van de laatste zonnestralen. Moe, voldaan maar ook met het gevoel nog veel gemist te hebben, lopen we terug naar het station. Picasso wacht vast op zijn bankje tot we een volgende keer terugkomen en hem de aai over zijn bol te geven. Thuis op de finca wacht ons een feestmaal waar we deze keer binnen van genieten. Alweer de laatste avond...